Červená
Aktualizované: 26. 03. 2014

Autor: Júlia Kolinská, študentka 4. ročníka PdF UK v Bratislave
Odborný garant: Prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.
Cieľová skupina: 12 a vyššie
Východisko: Jesenná príroda, charakteristická farebnosť ročného obdobia. Pozorovanie prírody, kontrasty zimnej farebnosti. Ostrá biela vtedy prekrýva a zahaľuje jesenné hrdzavé červenkasté odtiene a vyvoláva pocit začiatkov. Daniel Fischer dokázal zachytiť v cykle \"Srdce prírody\" aj takúto zahalenosť. Naše schopnosti, potreba organizovať, usporiadať, začleniť, vypozorovať, dedukovať pramení z našej túžby po poznaní, nutnosti začlenenia sa, aby sme si porozumeli a zhodli sa, mohli sa odvolať na to, čo sa už stalo POD-VEDOMÍM.
Predispozícia: Program predpokladá určitý stupeň abstraktného myslenia, zvládnutie základov výtvarných zručnosti a schopnosti.
Orientácia: Potreba neustáleho zjednodušovania a rýchleho absorbovania podaných skutočností bez pochybnosti, nás ochudobňuje o cesty samostatného prepracovania sa k predpokladom prijatého záveru. Vytvoriť priestor pre rozvíjanie porozumenia v širších súvislostiach.
Cieľ: Rozvíjať osobnosť dieťaťa, jeho jedinečnosť, kultivovať výtvarné vyjadrovanie. Výtvarné vyjadrovanie sa tak stáva prostriedkom symbolického vyjadrovania identity. Rozvíjať obrazotvornosť a schopnosť výtvarnej výpovede.
Výtvarný problém: Dej je súčasťou života, nás, formuje nás, aktivizuje ďalšiu činorodosť. Demonštrovať umenie okamžiku prítomnosti, prebiehania, neopakovateľnosti. Jednotlivými prehľadmi nadobúda zobrazenie nový výraz opodstatnenie prostredníctvom predmetov.
Výtvarná edukácia: Prístup gnozeocentrický so zameraním na päť výtvarných radov:
- Pozorovanie (všetky práce spája tenulinká niť \"myšlienka červenej\" hľadania a približovania sa k porozumeniu nezvratnosti, postupnosti znovuobjavovania, cyklicity prírody),
- Spredmetnenie (všetky práce spája motto: vznik, proces tvorby je významnejší než výsledok, dej je súčasťou života jedinca, formuje, aktivizuje ho do ďalšej činnosti, a ak má z toho radosť aj niekto iný, je o to výnimočnejšia),
- Abstrakcia (všetky práce spája myšlienka: Umenie, to je život sám, a preto dopredu nevieme, čo sa stane s už vytvoreným. Prosím, dotvorte tento obraz...),
- Pojem (pôjde o záznam, obhliadnutie sa, kroniku, ..., vyjadrenie sa k téme),
- Porozumenie s umu, rozum z umenia (priestor na porozumenie v širších súvislostiach).
Galéria
Abraka - dabra
Stratégia: Znásobovanie.
Cieľ: Farba ako symbol nás sprevádza celý život. Pôsobenie farby ako významného prvku v priestore, ktorý zároveň spoluvytvára naše vzťahy, postoje. Farba získala svoje opodstatnenie, vlastný život - obsah, ktorý v kultúre preberáme a ozvláštňujeme svojou individualitou.
Výtvarný problém: Čo všetko dokáže farba - dokáže vyjadriť pocit..., zastúpiť slovo...
Výtvarná technika: Otláčanie tvaru do vymiznutia formy na jednom podklade, na viacerých podkladoch, na červenom podklade.
Kľúčové slová: Tvar, farba, pôsobenie, symbol.
Od pozorovania k zobrazovaniu
Stratégia: Zjednodušenie.
Cieľ: Rozvíjať tvorivosť a fantáziu dieťaťa, farebné cítenie a vyjadrovanie.
Výtvarný problém: Otláčanie, pretláčanie štruktúry, tvorba farebnej kompozície jesene. Dotváranie do výtvarnej podoby. Zobrazenie len jedným jediným posunom, posun od pozorovaného - vytvorením plochy, formátu
Výtvarná technika: Lepenie, prešívanie, viazanie.
Kľúčové slová: Farba, odtlačok, frotáž, kompozícia
Od predmetu k zobrazeniu
Stratégia: Uhol pohľadu, hľadisko.
Cieľ: Rozvíjať farebné videnie, obrazotvornosť, vnímanie estetických princípov. Dôležitosť a význam vytvárania a projekcie, resp. predvedenia. Tvorba obrazu, demonštrovanie umenia prítomnosti a neopakovateľnosti.
Výtvarný problém: Opodstatnenie prostredníctvom predmetov. Predmet v prírode - Jablko. Nový výraz.
Výtvarná technika: Otláčanie, odlievanie, lepenie.
Kľúčové slová: Kompozícia, časť a celok.
Od zobrazenia k predmetu
Stratégia: Iluminácia, osvetlenie
Cieľ: Dekoratívne predmety sú často výsledkom prehodnotenia obsahu, materiálu - ich vzťahu. Esteticky vnímať svoje okolie. Rozvíjať farebné videnie, obrazotvornosť, vnímanie estetických princípov. Príroda je sama v sebe dokonalá, pretože nič viac už nemôžeme poznať.
Výtvarný problém: Priehľadný plátok usušeného jablka a spracovanie priehľadného materiálu. Jednotlivými priehľadmi nadobúda zobrazenie nový výraz, opodstatnenie prostredníctvom predmetov.
Výtvarná technika: Spracovanie priehľadného materiálu.
Kľúčové slová: Štylizácia, osvetlenie.
Od zobrazovania k pozorovaniu
Stratégia: Elaborácia.
Cieľ: Rozvíjať pamäťovú predstavivosť, rozvíjať kompozičné myslenie - cit a fantáziu.
Výtvarný problém: Upriamiť pozornosť na farebnosť, štruktúru a tvary farebných tónov. Citlivé včlenenie sadrového prvku (odliatku) do celku, od jednoduchého zobrazenia presúvať sa k pozorovaniu nových častí, ich vnútornej štruktúry, konštitúcie.
Výtvarná technika: Lepenie, prešívanie, viazanie, otláčanie.
Kľúčové slová: Sadrová štruktúra v bloku, sadrová štruktúra voľná, sadrová štruktúra predimenzovaná.
Pojem porozumenie
Stratégia: Náhrada.
Cieľ: Väčšina pojmov v nás vyvoláva obraz, ktorý nedokážeme reálne a uspokojivo vyjadriť. Pochopiť proces zjednodušovania - ako komunikačného prostriedku tvorcu a diváka, ktorý je o to viac zaujímavejší, čím je priestor pre pozorovateľa širší. Keďže neobsahuje popisnú jasnosť, rozvíja abstraktné myslenie.
Výtvarný problém: Nahradiť pojem porozumenia symbolom, čo by mohlo byť adekvátnou alternatívou jeho vyjadrenia. V našom prípade náhrada medzi (1) Z - obrazenie a Zob - razenie a Čo na srdci, to na jazyku a Červená A..., alebo (2) Čo na srdci, to na jazyku a Červená A...
Výtvarná technika: Spracovanie materiálu a kombinovanie klasických a súčasných výtvarných postupov.
Kľúčové slová: Pojem a symbol.
Porozumenie abstrakcii
Stratégia: Porovnávanie.
Cieľ: Pochopiť abstrakciu ako vnášanie individuálneho prvku z množiny kolektívneho potenciálu, jednotlivých možností, pričom je zapojená i vôľová stránka osobnosti.
Výtvarný problém: Čo(kde) by mohla (mala) byť červená... prečo? (Skupinová forma práce). Porovnávať a tvoriť nový obraz (1) AbstraKCIA a Od zobrazenia k predmetu, alebo (2) AbstraKCIA a Z - obraz - enie, alebo (3) Červená A... a Zob - razenie.
Výtvarná technika: Spracovanie materiálu a kombinovanie klasických a súčasných výtvarných postupov.
Kľúčové slová: Indivíduum, kolektív, priestor, symbol.
Porozumenie porozumeniu
Stratégia: Metamorfóza.
Cieľ: Zmysel pre humor, rozvíjať schopnosti a skúsenosti so základnými výtvarnými technikami.
Výtvarný problém: Výtvarná hra s obsahom slova - homonymá. Vychádzať s námetov (1) Z - obraz - ovanie a Čo na srdci, to na jazyku, alebo (2) Od pozorovania k zobrazovaniu a Čo na srdci, to na jazyku.
Výtvarná technika: Spracovanie materiálu a kombinovanie klasických a súčasných výtvarných postupov.
Kľúčové slová: Pozorovanie, abstrakcia, komunikácia.
Pozor-nosť
Stratégia: Miniaturizácia.
Cieľ: Rozvíjať kompozičné myslenie, obrazotvornosť, vnímanie estetických princípov a okolia.
Výtvarný problém: Vytvoriť kompozície malých rozmerov, 36 kusov štvorcov. (Ako pozornosť, suvenír). Otláčať jednotlivé časti prírodných vetiev, odlievať zo sadry, lepiť jednotlivé časti do celku a vytvoriť objekt, ktorý odzrkadľuje, znázorňuje potrebu poznania toho, čomu sa človek najviac venuje...
Výtvarná technika: Otláčanie, odlievanie, lepenie.
Kľúčové slová: Kompozícia, časť a celok.
S-predmet-nenie
Stratégia: Deformácia.
Cieľ: Porozumieť pojmom: v našom prípade - zbaviť sa vzťahu k predmetu (jablku) a vnímať ho ako predmet potreby - spredmetňovať ho.
Výtvarný problém: Vytvoriť obraz z častí.
Výtvarná technika: Spracovanie materiálu - spájanie, lepenie, šitie.
Kľúčové slová: Štylizácia, abstrakcia.
Spredmetnenie porozumenie
Stratégia: Superponovanie.
Cieľ: Vychádzajúc z pochopenia predmetov ako prostriedkov a rozvíjať abstraktné myslenie. Upozorniť na existujúce vzťahy skrytých významov, ich interpretácia ako reprezentanta momentálnej dispozície individuality.
Výtvarný problém: Tvoriť nový obraz, superponovať predchádzajúce námety (1) Od zobrazenia k predmetu a Od pozorovania k zobrazovaniu, alebo (2) S - predmet - nenie a Od pozorovania k zobrazovaniu, alebo (3) S - predmet - nenie a Od pozorovania k zobrazovaniu.
Výtvarná technika: Spracovanie materiálu a kombinovanie klasických a súčasných výtvarných postupov.
Kľúčové slová: Tolerancia, abstrakcia, komunikácia.
abstRAKCIA, AbSTRAkcia, abstRAKCIa, abSTRAKciA, AbsTRAKCIA
Stratégia: Reverzia, zmena orientácie.
Cieľ: Pohľad, plochy so zjavnými znakmi deštrukcie. V určitom výseku je to dokonalá voľná maľba s množstvom známych tvarov, celkov, asociácií... Pochopenie abstraktného prvku - symbolu - abstraktného myslenia.
Výtvarný problém: Hľadať známe výjavy, tvary, obrazce červenou farbou v zhluku čiar, ktoré boli nakreslené privretými očami na papieri, alebo vznikli prirodzenou deštrukciou v exteriéri (napr. plech).
Výtvarná technika: Maľba, otláčanie, sprejovanie, atď.
Kľúčové slová: Línia, farba, abstrakcia.
Červená A...
Stratégia: Zväčšovanie
Cieľ: Farba je dôležitým výrazovým prostriedkom a oslobodená od predmetnosti, zaujme obrazotvornosť a a abstraktné myslenie. Goethe: Účinnosť červenej farby je tak ojedinelý, ako jej podstata. Pôsobí dojmom vážnosti a dôstojnosti, rovnako láskavosti a pôvabu. Jedno spôsobuje v tmavom zhustenom stave, druhé spôsobuje v stave jasnom, zriedenom. Tak sa môže do tejto farby zahaľovať dôstojnosť, rovnako ako ľúbeznosť, mladosť.
Výtvarný problém: Červená ako abstrakcia, jej podstatný znak - farebnosť, bez skúmania ostatných súvislostí... Červená plocha s využitím rôznych odtieňov a tvarov farebných štruktúr. Dôležitosť pripísať názvu, keďže ide o úplnú abstrakciu. Symbol a účinok farby.
Výtvarná technika: Maľba s podkladom, bez podkladu, na podklade - sklo.
Kľúčové slová: Symbol, farba, vizualizácia.
Čo na srdci, to na jazyku
Stratégia: Animácia.
Cieľ: Výtvarne spracovať porekadlo Čo na srdci, to na jazyku, vrátiť sa k obsahu, k podstate veci.
Výtvarný problém: Vytvoriť portrét a v schéme ponúknutých šablón zložiť tvár, ktorej sa pri potiahnutí ťahadla mechanicky ukáže jazyk. Symbolizuje otvorenosť človeka k svetu, a je to zábava.
Výtvarná technika: Spracovanie materiálu, napr. pletenec pásikov rovnakého tvaru s popisom myšlienok počas tvorby.
Kľúčové slová: Portrét, symbol, farba.