Človek
Aktualizované: 21. 01. 2014

Autor: Slavomíra Baginová, študentka 4. ročníka PdF UK v Bratislave
Odborný garant: Prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD
Cieľová skupina: 13 - 15 rokov
Časová dotácia: 2 hodiny týždenne ( 2 × 45 min. týždenne)
Východisko: Človek, ako živý tvor, človek ako mysliaci tvor, jedinec a spoločnosť, etapy vývoja človeka, vnútorný svet človeka - duša, duch, vlastnosti človeka, zmysly, orgány, láska - city, pocity, vnemy.
Cieľ: Dôjsť k výtvarnému, výpovednému, myšlienkovému a nakoniec i inštalačnému posunu. Nájsť a prežiť vlastné poznanie a pochopenie prírodných elementov cez osobnú skúsenosť a poznatky pretvoriť do nových foriem. Toto všetko treba hľadať v rámci postupného " nabaľovania " nových materiálov a techník. Hľadať priestor k novému spôsobu vyjadrovania a postupne nadväzovať a rozpracovávať danú tému, problém či zámer. Postupovať od jednoduchých výtvarných prostriedkov a výtvarného jazyka ku komplikovanejším a náročnejším. Od základných foriem - bod, línia, tvar, hmota, pojem, znak (kresba, maľba, koláž, asambláž, objekt, plastika, inštalácia) - k tým kombinovanejším. Nachádzať vlastné konceptuálne riešenie a zároveň zaujímavý výtvarný jazyk a výtvarné výpovede.
Predispozícia: Poznatky z oblasti prírodopisu, zemepisu, dejepisu, literatúry, hudobnej výchovy, výtvarnej výchovy, rodinné a sociálne prostredie, životné prostredie, masmédiá.
Orientácia: na štúdium človeka ako bytosti, na získavanie nových poznatkov a zručností, podnecovanie a rozvíjanie výtvarnej tvorby, ako i osobný, osobnostný a výtvarný vývoj. Podnecovanie a rozvíjanie výtvarného myslenia, kreatívneho myslenia. Rozvíjanie kognitívnych funkcií a úspešnej inteligencie.
Výtvarný problém: Výtvarné vyjadrovanie, hľadanie a experimentovanie v nových materiáloch a technikách. Získať zručnosti v nových technikách.
Výtvarná kultúra: Daniel Fischer, predstaviteľ slovenskej spirituálnej a abstraktnej maľby 20. storočia. Maliar intelektu, etiky a estetiky. Používa jazyk abstraktného maliarstva, ale s veľmi presným a zámerným cieľom a výpovednou hodnotou.
Výtvarná tvorba Daniela Fischera, predovšetkým projekt "Altamira ". Projekt "Altamira " je projektom odkazu milénia, v kontexte minulosť - súčasnosť - prítomnosť - budúcnosť. Je to projekt o znaku ako nositeľovi myšlienky a odkazu. Prvá časť projektu obsahuje východzí bod hľadania a nachádzania znaku nekonečnosti... Vychádza z konkrétnej prehistorickej jaskynnej kresby z Altamiry. Druhá časť sa zaoberá transformáciou kresby do znaku a jeho následným využitím v procese tvorby. Tým sa stáva znak prostriedkom tvorby, no zároveň aj výtvarným jazykom. Je to nekonečné hľadanie konkrétneho znaku v spleti gestickej maľby, ktorá vyviera z reality (prítomnosti) prírody. Je to priame hľadanie, prechádzanie od konkrétneho k abstraktnému, od pojmu ku znaku. D. F. sprítomnil tak minulosť a budúcnosť do jedného bodu - teda znaku. Od zložitého tvaroslovia prešiel k čistote, jednoduchosti a pravdivosti línie.
Nami predkladaný projekt sa nesie v rovnakom duchu hľadania spletitosti foriem, čistoty línie, využívania procesu duality v tvorbe. Tá spočíva v princípe diptychov. Odlišuje sa však tým, že sa odohrajú v jednom momente alebo v jednej výpovedi. Každá jedna stratégia zahŕňa v sebe postup "nabaľovania " dvojakých foriem alebo prístupov. To znamená, že sa zaoberá naraz dvoma rôznymi procesmi, ktoré sa vo výtvarnej tvorbe navzájom odzrkadlia. Spájajú sa tak dva zámery, ktoré sa navzájom prelínajú. Inšpirujúca je i Fischerova farebnosť, hlavne vystupovanie červenej farby. Červená ako symbol živého, pulzujúceho, vitálneho a dravého. Samotný znak nekonečna sa objavuje už len skryto - buď ako fragment, časť, výstavba diela, detailný posun. Neobjavuje sa ako hlavný motív a zámer výtvarnej tvorby.
Kľúčové slová: farba - myšlienka - gesto, symbol (znak) - kompozícia (inštalácia).
Galéria
Chytanie tieňa
Stratégia: Znásobovanie
Cieľ: Tvorba a protiklady ako prostriedok výpovede.
Motivácia: Hra na chytenie a prekročenie tieňa. Hra na svetlo a tmu v exteriéri. Tvorba v exteriéri.
Výtvarný problém: Opakovanie, rast, tvorba protikladov, prostriedkov a výpovede. Poznatky - pozitív kontra negatív, základné - komplementárne, svetlo - tieň, dobré - zlé, vystupujúce - ustupujúce.
Technika a materiál: Rytie do hliníkovej fólie, trhanie, prekrývanie tvarov, pauzovací papier, zlato.
Kľúčové slová: Pozitív - negatív, dojem trojrozmernosti, suprematizmus, základné - komplementárne.
Lietajúci milenci Marca Chagalla
Stratégia: Reverzia
Cieľ: Tvorba inšpirovaná výtvarným dielom. Čistota farby a línií.
Motivácia: Medziľudské vzťahy, láska, rodinné prostredie.
Výtvarný problém: Schopnosť zachytiť pohyb a rotáciu, psychický stav.
Technika a materiál: Maľba a koláž (papier), fólia, igelit.
Kľúčové slová: Pohyb - kresliarska skratka, biografia, symboly.
Býčie zápasy
Stratégia: Polarizácia
Cieľ: Parafráza výtvarného diela. Pochopenie pojmu a jeho následná realizácia. Pochopenie výpovede a inštalácia.
Motivácia: Spolunažívanie človeka a zvieraťa.
Výtvarný problém: Parafráza ako prostriedok výpovede. Protiklady farieb a štruktúry, zjednotené línii.
Technika a materiál: Kombinované techniky - maľba, koláž (papier), xerox, fólia. Náväznosť na inštaláciu (fólia ide do priestoru miestnosti a lemuje ju dookola, vychádza a vchádza do obrazu).
Stvorenie sveta
Stratégia: Zjednodušenie
Cieľ: Vyjadrenie vzniku života - duchovna, nadreálna.
Motivácia: Stvorenie človeka, bytosti, pána tvorov, mytológia, mágia, charakter kultu a náboženstva.
Výtvarný problém: Redukovanie foriem, farby a odstránenie hmoty v prospech línie a tvaru.
Technika a materiál: Kombinovaná, koláž (grafit, tuš, papier, igelit).
Kľúčové slová: Línia, stopa, hmota, línia kontra hmota,
Ja a Ja
Stratégia: Elaborácia
Cieľ: Rozvinutie duše (z predchádzajúceho námetu), hľadanie, deformovanie, skúmanie. Tvar a línia, včlenenie ďalšieho obrazu, deformácia. Asymetria tvarov v kontexte so symetriou.
Motivácia: Krivé zrkadlá, predlžovanie a naťahovanie, zúženie rozšírenie tvarov, hra na pokrivovanie.
Výtvarný problém: Štylizácia a deformácia tvaru, pretváranie jednej formy na inú. Zdôraznenie časti tvaru a hmoty, v protiklade.
Technika a materiál: Kresba, koláž, mastný pastel.
Kľúčové slová: Štylizácia, deformácia, výtvarný posun, preklopenie obrazu
Odraz v mojom oku
Stratégia: Zväčšovanie
Cieľ: Obraz duše (vlastné ego). Vnútorná štruktúra a členitosť obrazu, kompozícia.
Motivácia: Pozorovanie, hľadanie detailu, skúmanie odrazu, obraz v obraze.
Výtvarný problém: Preklopenie obrazca, zväčšenie a naformátovanie plochy obrazu, expandovanie časti obrazu.
Technika a materiál: Akvarel, koláž (papier).
Kľúčové slová: Detail, zväčšenina, kompozícia, farba - lazúra.
Vítajte v mojej duši
Stratégia: Miniaturizácia
Cieľ: Meditatívne stvárnenie hmoty cez maľbu, hľadanie beztvarého tvaru.
Motivácia: Vnútorné pocity, charakter, kto vlastne som, čo je tá duša vlastne zač, ako ju vyjadriť, z čoho sa skladá, ako vyzerá človek bez tela.
Výtvarný problém: Vyjadrenie a rozlíšenie plochy len cez farbu, bez pomoci línie, hľadanie tretieho rozmeru na ploche.
Technika a materiál: Kombinované techniky - maľba, color-paiting, koláž, dekoláž, grafit.
Kľúčové slová: Color-painting, škvrna, fľak, pigment.
Kombinované techniky - maľba, color-paiting, koláž, dekoláž, grafit.
Cez zmysly do sveta
Stratégia: Uhol pohľadu
Cieľ: Abstraktné, gestické a geometrické maliarstvo, lyrická abstrakcia. Meditatívne stvárnenie hmoty cez maľbu, hľadanie beztvarého tvaru.
Motivácia: Zmysly, ich charakteristika a vlastnosti, spôsoby správania a prejavy. Symbolika, sémantika a hľadanie ekvivalentu na jednotlivé vyjadrenie zmyslu cez tvar.
Výtvarný problém: Tvar, znak a symbol ako prostriedok vyjadrovania. Psychológia tvarov a znakov. Objavovanie novej dimenzie.
Technika a materiál: Tempera - 2 maľby, prierez (jedna cez (na) druhú) .
Kľúčové slová: Symbol, znak, pojem, znásobovanie, prekrývanie, kompozícia
Ako mnou prešiel zvuk
Stratégie: Iluminácia
Cieľ: Sluch. Zvuk a jeho záznam, automatický záznam, automatická kresba. Vnímanie podvedomia a jedného zo zmyslov (zvuku) ako prostriedku automatického záznamu momentálneho zážitku.
Motivácia: Počúvanie hudby, tón a farba.
Výtvarný problém: Automatický záznam. Dať do výtvarného jazyka iné formy umenia a charakter človeka.
Technika a materiál: Kvápaný vosk, akvarel, koláž. Nasvietenie (alebo podsvietenie obrazu pri inštalácii.
Kľúčové slová: Orfizmus, dadaizmus, surrealizmus, automatizmus.
V krajine priateľov
Stratégia: Fragmentácia
Cieľ: Spoločné projektovanie diela. Plánovanie.
Motivácia: Sociálne vzťahy, medziľudská vzťahy, komunikácia, interakcia, dialóg, zmysel priateľstva, morálny kódex.
Výtvarný problém: Figurálna kompozícia na veľkých rozmeroch, projektovanie kompozície, viacpohľadovosť. Skupinová tvorba a veľké rozmery, koprodukcia v tvorbe, plánovanie.
Technika a materiál: Kombinované techniky - maľba, koláž (papier, pauzák), priehľady.
Kľúčové slová: Rozdelenie, rozrezanie, viacpohľadovosť, tvarovosť
Podpis môjho tela
Stratégia: Deformácia
Cieľ: Hľadanie mikrosveta ľudského tela, jeho špecifík a využitie tvarov pod mikroskopom na výtvarný účel.
Motivácia: Poznatky z biológie, človek, štruktúra, odtlačky prstov...
Výtvarný problém: Zmena tvaru, natiahnutie. Výtvarne spracovať zdanlivo neviditeľné, prezentácia istej formy skrz inú.
Technika a materiál: Vosková kresba, maľba, koláž (rytie do alobalovej fólie), pauzák informel.
Kľúčové slová: Informel, fragment, textúra, štruktúra, morfológia, postmoderna.
Hra na tanec dažďa
Stratégia: Vrstvenie
Cieľ: Spojenie gesta, pohybu s tvorbou. Zachytiť gestom, pohybom energiu a expresivitu tanca a pohybu. Gestická maľba, emblematika, color paiting.
Motivácia: Hudba, tanec, pohyb, život v praveku, prírodné národy, kult tanca. Kult tanca prírodných národov, telo a pohyb ako prostriedok, príčiny dažďa.
Výtvarný problém: Prekrývanie a zlučovanie plôch a línií. Gestom a pohybom zachytiť energiu tanca.
Technika a materiál: Kombinované techniky - maľba, color paiting, gestická maľba, fólia.
Kľúčové slová: Kult, pohyb, gesto, emblematika, color paiting