Hlavolam
Aktualizované: 9. 09. 2013

Autor: Vanda Kráľovičová, študentka 1m HIVU PdF UK v Bratislave
Odborný garant: Prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.
Cieľová skupina: 12 – 13 rokov
Časová dotácia: 2 hodiny týždenne ( 2 × 45 min. týždenne)
Východisko: Hlavolamy sú výborným prostriedkom na výtvarnú analýzu obrazov a ich reprodukciu v edukačnom procese. Skrývajú v sebe veľký potenciál, pretože dokážu motivovať a rozvíjať obrazotvornosť.
Orientácia: na výtvarné spracovanie hlavolamov a posuny smerom k vytváraniu vizuálne (výtvarne) nezvyčajných obrazov, a to prostredníctvom problémových úloh, vychádzajúcich z rébusových zadaní. Prvotným tu vždy je samotný hlavolam, druhotným zasa vytvorenie pozoruhodných kompozícií, objektov, riešení v nových médiách (napr. PC grafika).
Cieľové zameranie: rozvíjať všetky stránky ľudskej osobnosti - vedomosti, zručnosti a schopnosti. Pozornosť budeme venovať základným vyjadrovacím prostriedkom a technikám vo výtvarnom umení, ktoré by mali vytvoriť priestor na objavovanie nových obrazov a objektov. Zámerom projektu nie je teda vytvoriť, ale definovať hlavolam, jeho vizualizáciu a komunikačné prostriedky, následne ich použiť v tvorivom procese a dať im novú (výtvarnú) hodnotu. Zároveň v najvšeobecnejšej podobe rozvíjať pozitívne vlastnosti človeka: flexibilne myslieť, prispôsobovať a vyhľadávať vhodné informácie, poznávať etické zvyklosti a pod.
Výtvarná úloha (výtvarný problém): výtvarne stvárniť rôzne druhy hlavolamov, od plošných slovných hrátok až po zložité viacrozmerné objekty. To všetko prostredníctvom rôznych techník, technologických postupov a na interdisciplinárnom princípu.
Výtvarná kultúra: umelecké diela, predovšetkým slovenských autorov - Mária Bartuzsová, Tamara Klimová, Miloš Urbásek, Daniel Fischer, Milan Dobeš, Štefan Belohradský, Igor Kalný.
Galéria
Zjednodušenie
Prazačiatok úvodomStratégia: Zjednodušenie.Cieľ: Vytvoriť zjednodušenú podobu plošného hlavolamu s použitím komunikačných prostriedkov hlavolamu – číslic, písmen, slov, značiek..., hlavolam nemusí byť funkčný, ide len o jeho tvar a formu.Motivácia: Námet ponúka množstvo riešení, ktoré sa takpovediac ihneď podsúvajú. Lákavo pôsobí to, že žiak určuje priebeh spracovania, v podstate si sám vyberá fragmenty, farby, kompozíciu... Vytvára sa tu priestor na pretváranie a podrobenie námetu kritike – dávame priestor žiakom, aby sa vyjadrili k téme, uprednostnili to, čo je na nej interesantné, redukovali to, čo ich „nebaví“.Výtvarný problém: Vybrať typ hlavolamu, pripraviť návrh a zhmotniť ho prekreslením na papier tak, aby obsahoval hlavné znaky predlohy. Vybraný návrh zjednodušiť a vyjadriť vlastný pohľad na vec. Úloha je splnená vtedy, ak žiak dokáže narábať s tvarmi predlohy tak, že rozloží si tvary a prvky kompozične na celý formát (A3), citlivo ich dotvorí a použije vhodné farby. Dokáže prekresliť vybrané grafické alebo číselné prvky, pričom ich čitateľnosť (odkazu) bude zachovaná...Výtvarná technika a materiál: Kresba. Výkres A3, ceruzka, fixa, ceruzkové farbičky, pravítko, kružidlo, predloha hlavolamu, napr. krížovka vystrihnutá z časopisu.Kľúčové slová: Kresba, hlavolam, plocha, znak, symbol, písmeno, číslica, čiara (resp. línia).Eleborácia
Zaujímavé „nezaujímavého“Stratégia: Elaborácia.Cieľ: Použiť tvary vybraného hlavolamu, vyzdvihnúť jeho výtvarne zaujímavé časti a dať im novú umeleckú hodnotu..., pohrať sa s tvarmi, vytvoriť nezvyčajnú kompozíciu, ktorá je ornamentálnejšia a prepracovanejšia v porovnaní s prvým zadaním. Zdôrazniť farebnosť, striedať konkrétne tvary s abstraktnejšími, významové s nevýznamovým.Motivácia: Fantázia, zhmotnenie predstáv „rovné spraviť krivým“, „nefarebné farebným“, „zaujímavé nezaujímavým“.Výtvarný problém: Vytvoriť nezvyčajnú kompozíciu s použitím prvkov vybraného hlavolamu, znásobiť ich. Vyzdvihnúť ornamentalizovanie, v celkovej práci by mala dominovať vybraná časť.Výtvarná technika a materiál: Kresba. Výkres A3, ceruzka, fixa, ceruzkové farbičky, pravítko, kružidlo, predloha hlavolamu, napr. krížovka vystrihnutá z časopisu, tuš.Kľúčové slová: Kresba, hlavolam, plocha, znak, symbol, písmeno, číslica, čiara (resp. línia), výtvarný pohľad, posun.Zväčšovanie
Minisúčasť maxidielom alebo „(Ne-U)rob z komára somára“Stratégia: Zväčšovanie.Cieľ: Vybrať z predlohy tú časť, na ktorú chce autor upriamiť pozornosť a s ktorou sa chce doslova pohrať. Fragment ešte viac rozpracuje a zvýrazní jeho dominantné postavenie na ploche.Motivácia: Motivačným prvkom by mohol byť fakt, že žiak sa v tejto téme a po dvoch dvojhodinovkách cíti dobre a je „doma“. Má rozpracovanú myšlienku, je utvrdený vo svojich názoroch a smerovaní , vie, čo si môže „dovoliť“, vie si svoj čas rozvrhnúť tak, aby mal na každú fázu práce dostatok času.Výtvarný problém: Výtvarne spracovať vybraný fragment z predlohy, dať mu dominantné a aktivizujúce postavenie. Vybranú časť rozvinúť (napr. písmená z krížovky), Celok preniesť a dokonale zväčšiť, dať mu novú kvalitu a významnú pozíciu vo vytvorenej kompozícii.Výtvarná technika a technika: Kresba, koláž, maľba. Výkres A3, ceruzka, ceruzkové farbičky, fixa, tuš, pero, akvarelové farby, noviny, lepidlo, nožnice..., prípadne predloha obrazu, umeleckého artefaktu.Kľúčové slová: Kresba, koláž, hlavolam, plocha, znak, symbol, písmeno, číslica, čiara (resp. línia), výtvarný pohľad, posun.More grafémov v oceáne línií
Stratégia: Miniaturizácia.Cieľ: Návrh a tvorba kompozície s použitím plochy vybraného hlavolamu. Následne minimalizovať a dávať tvarom nový význam. Hlavolam sa stáva napr. figúrou, alebo „morom“.Motivácia: Nové médiá – počítač a počítačový program. Možnosť výberu a nového pretvárania, vytvorenie novej podoby obrazu podľa vlastnej predstavy.Výtvarný problém: Vytvoriť kompozíciu, ktorá vychádza z prvotného návrhu vybranej podoby rébusu. Následne použiť stratégiu zmenšovania prvkov. S odstupom času sa tieto súčasti zmnožujú a ukladajú do nových tvarov a v porovnaní s predlohou vytvárajú diametrálne odlišné podoby, napr. figurálne podoby – príprava na vstúp do nového celku, kde bude dominovať maľba.Výtvarná technika a materiál: Kresba, koláž, maľba. Pravítka, poprípade drobná PC úprava v grafickom programe. Výkres A3, ceruzka, ceruzkové farbičky, tuš, staré noviny, nožnice, lepidlo, prípadne počítač ako prístroj + grafický program napr. Gimp.Kľúčové slová: Kompozícia, zmenšenie, nová podoba, PC program.Črepiny
Stratégia: Fragmentácia.Cieľ: Vyskúšať si nový pohľad na vec: analyzovanie predlohy, pretváranie, oddeľovanie a nanovo spájanie tvarov. Želaným výsledkom by mala byť skutočnosť, že žiaci sa vďaka objavovaniu a obrazotvornosti „posúvajú“ ďalej a nachádzajú dosiaľ neobjavené prvky.Motivácia: Tematická oblasť otvára nové možnosti vyjadrovania, je tu príležitosť tvary rozkladať a tvorivo pracovať s jednotlivými kúskami podľa vlastného uvaženia. Námet dovoľuje dané tvary „rozbíjať“, pretvárať, rozdeľovať a znovu spájať, vytvárať siete, alebo naopak vytvárať nové metamorfózne tvary. Do popredia sa dostáva aj problematika figúry.Výtvarný problém: V praxi použiť doterajšie výtvory - fotografie, kópiu niektorého zaujímavého obrazu, príp. vytvoriť úplne nové výjavy, obrazy alebo samotné motívy (motívom môže byť napríklad aj ľudská bytosť, ktorá sa skladá z určitých častí, fragmentov...), rozdeliť ich na menšie fragmenty, ktoré sa od seba môžu alebo nemusia oddeliť líniou. Vytvárajú sa siete alebo naopak amorfné tvary, ktoré následne dokresľujeme a pod...Výtvarná technika a materiál: Kresba, maľba, koláž. Výkres A3, ceruzka, ceruzkové farbičky, tuš, temperové farby, príp. staré noviny a obrázky, nožnice, lepidlo.Kľúčové slová: Tvar, sieť, amorfnosť, fragment, rozbíjanie, rozdeľovanie, oddeľovanie.Hádanka hľadania
Stratégia: Deformácia.Cieľ: Rozvíjať fantáziu, vytvoriť priestor na tvorbu výnimočných scén prostredníctvom maľby.Motivácia: Základné vlastnosti výjavov, nedodržiavanie základov tvarovej anatómie, absurdné tvary a ich priraďovanie k objektom, strácanie sa v ploche, ustupovanie, naťahovanie, zhúžvanie... vytváranie absurdných snových výjavov, ich pôsobenie - príjemne, alebo naopak až z hororovým strašidelným nádychom – príšery, obludy...Výtvarný problém: Vybrať konkrétnu podobu a kresebne ju načrtnúť na plochu papiera, následne rozvrhnúť a rozmiestniť jednotlivé prvky. Danú formu ponaťahovať, poprehýbať, inak zdeformovať. Dotvoriť plochu vhodnými farebnými tónmi, do ktorých sa objekt začlení. Efekt a výsledok práce by mal byť tak trocha mätúci, v konečnom dôsledku by mal vyžadovať väčšiu sústredenosť a hľadanie odkazu. Deformácia má tak sťažiť vnímateľovi čítanie a porozumenie, má podnietiť zvedavosť.Výtvarná technika a materiál: Maľba. Výkres A3, ceruzka, štetce, temperové farby.Kľúčové slová: Forma, deformácia, časť, prvok, sen, pohľad, šifra.Nič nie je jednoznačné
Stratégia: Uhoľ pohľadu.
Cieľ: Naučiť sa novej technike, ktorá je často v umeleckých sférach používaná. Želaním je, aby žiaci rozvíjali svoju obrazotvornosť, a to hľadaním dosiaľ neobjavených prvkov.Motivácia: Nové možnosti vyjadrovania vďaka maliarskym prostriedkom, ktoré preferujú pestrú a hutnú farebnosť, nánosy. Pozoruhodné je sledovať „správanie sa farieb“, ich fyzikálne vlastnosti – roztekanie, otieranie...Výtvarný problém: Využiť plochu výkresu na vytvorenie podkladu a následné liatie rozriedenej farby, tušu alebo latexu, prípadné odtláčanie plôch o seba. Žiaci sa inšpirujú svetovými alebo domácimi umelcami, ako bol napr. M.Ernst, ktorý princíp odtláčania a náhody často využíval.Výtvarná technika a materiál: Kresba, maľba, odtláčanie. Výkres A3, ceruzka, ceruzkové farbičky, tuš, temperové alebo akvarelové farby, latex.Kľúčové slová: Kompozícia, škvrna, tvar, odtlačok, liatie, nový význam, priraďovanie, uhoľ pohľadu.Hra vrstvenia
Stratégia: Vrstvenie.Cieľ: Zdokonaliť svoje výtvarné vyjadrovanie, rozvíjať pozitívny vzťah k výtvarnému umeniu, vnímať pozitívne výtvarnú výchovu ako vyučovací predmet.Motivácia: Pohľad na svet, variovanie. Vzťah k maľbe.Výtvarný problém: V tvorivom procese uplatniť doterajšie poznatky, schopnosti a zručnosti, napr. vytváraním bipolárnej maľby, vrstvením línií, ktoré postupne nadobúdajú želaný tvar...Výtvarná technika a materiál: Maľba, liatie, odtláčanie. Výkres A3, temperové alebo akrylové farby, tuš, prípadne latex.Kľúčové slová: Vrstva, maľba, farba, línia, škvrna, objekt.Koľkokrát?
Stratégia: Znásobovanie.Cieľ: Hlavolamom vytvoriť novú podobu obrazov, začleniť ich do svojho sveta predstáv.Motivácia: PC ponúka nové možnosti a nové postupy, má širokú paletu zaujímavých efektov. Dobrý pocit z toho, že aj menej „remeselne“ zdatné dieťa v klasických výtvarných vyjadrovacích prostriedkov dokáže vytvoriť pozoruhodný obraz, ktorý zaujme.Výtvarný problém: Naskenovať prácu do počítača. Dotvoriť v grafickom programe (napr. voľne šíriteľný program GIMP, ktorý dokáže pracovať na rozhraní rôznych operačných systémov, nielen v distribúciách Microsoftu, ale napr. aj v Linuxe, ktorý je pre svoju free-šíriteľnosť vhodný aj pre školy, keďže je tu možné použiť vhodné programové vlastnosti, filtre, efekty, atď., ktoré program ponúka. Výstupom by mal byť obraz vo formáte .jpg alebo .jpeg, či .gif, ktorý si môže žiak vytlačiť do papierovej podoby.Výtvarná technika a materiál: Práca v grafickom programe, počítač ako prostriedok, scanner, grafický program.Kľúčové slová: Počítač, grafický program, efekt, filter, úprava, scanner, ilúzia.Rotácia osi
Stratégia: Reverzia.Cieľ: Rozvíjať zručnosti v počítačovej grafike, tvoriť so záujmom.Motivácia: Hra, ale i akákoľvek iná tvorba v PC žiakov zaujme, oslovuje ich viacej než klasické výtvarné techniky.Výtvarný problém: Opakovane tvoriť v počítači a v grafickom programe, zdôrazňovať vhodnosť programových (grafických) vlastností, filtre, efekty a iné alternatívy, ktoré program ponúka. Výstupom by mal byť obraz vo formáte .jpg, ktorý si môže žiak vytlačiť do papierovej podoby.Výtvarná technika a technika: Práca v grafickom programe, počítač ako prostriedok, scanner, grafický program.Kľúčové slová: Filter, efekt, Gimp, počítač ako prostriedok, grafický program, úprava, scanner.Druhá tvár
Stratégia: Polarizácia.Cieľ: Vzťah pojmov umenie a počítač, digitálne umenie.Motivácia: Komunikácia verbálna a neverbálna (aj v digitálnom prostredí).Výtvarný problém: Tvorba v grafickom programe s dôrazom na používanie filtrov, efektov a iných možností, ktoré program ponúka. Výstup - obraz vo formáte .jpg, ktorý si môže žiak vytlačiť do papierovej podoby.Výtvarná technika a materiál: Práca v grafickom programe, počítač ako prostriedok, scanner, grafický program.Kľúčové slová: Filter, efekt, Gimp, počítač ako prostriedok, grafický program, úprava, scanner.Koľko častí
Stratégia: Serialita.Cieľ: Záujem o digitálnu tvorbu a digitálne umenie.Motivácia: Komunikácia verbálna a neverbálna (aj v digitálnom prostredí).Výtvarný problém: Tvorba v grafickom programe, použiť filtre, efekty a iné možnosti, ktoré program ponúka. Výstupom by mal byť obrázok vo formáte .jpg, ktorý si môže žiak vytlačiť do papierovej podoby.Výtvarná technika a materiál: Práca v grafickom programe, počítač ako prostriedok, scanner, grafický program.Život v pohybe
Stratégia: Animácia.Cieľ: Kooperovať s počítačom, v tejto etape výtvarnej tvorby by sa mali odraziť všetky doteraz získané poznatky, skúsenosti a zručnosti.Motivácia: Schopnosť sa pohybovať a fungovať v PC priestore. Získať akýsi pocit výnimočnosti a možno i záľubu v novom médiu.Výtvarný problém: Tvorba v grafickom programe, použiť filtre, efekty a iné možnosti, ktoré program ponúka. Výstupom by mal byť obraz vo formáte .jpg, ktorý si môže žiak vytlačiť do papierovej podoby.Výtvarná technika a materiál: Práca v grafickom programe, počítač ako prostriedok, scanner, grafický program.Kľúčové slová: Filter, efekt, Gimp, počítač ako prostriedok, grafický program, úprava, scanner.Spektrá priestoru
Stratégia: Superponovanie.Cieľ: Slovenské umenie a zamyslenie sa nad množstvom variácií, v ktorých sa vyskytuje...Motivácia: Nové médiá, nové možnosti vyjadrovania, napredovanie v slovenskom výtvarnom umení.Výtvarný problém: Nájsť zaujímavé podoby priestorového vyjadrovania v slovenskom výtvarnom umení, ktoré „motivujúco“ dráždi k bližšiemu poznaniu, ak sa dielo pozná len z obrázku. Obrázok/ky preniesť scannerom do digitálneho rozhrania, ak je možnosť realizáciu/e vidieť priamo, nafotiť dielo/a vo svojom prostredí a ďalej s touto fotkou pracovať v PC. V grafickom programe použiť efekty, filtre a iné možnosti, diela prekrývať, využiť ich prirodzené prostredie ako aj ich priestorový potenciál, pokúsiť sa vytvoriť zaujímavé obrazce, ktoré emotívne vyjadrujú pocity žiaka.Výtvarná technika a materiál: Fotografovanie, práca v grafickom programe, počítač ako prostriedok, fotoaparát, scanner, grafický program.Kľúčové slová: Objekt, priestor, podoba, PC, program, vrstva, spektrum, umelec, superponovanie.Metamorfóza prazačiatku
Stratégia: Metamorfóza.Cieľ: Posunúť tvorbu do priestoru, pokúsiť sa uplatniť všetky doteraz nadobudnuté skúsenosti a poznatky z oblasti problému rébus či hlavolam.Motivácia: Vlastná skúsenosť, skrytý potenciál.Výtvarný problém: Návrh v plošnej podobe a následná realizačná objektu – daný objekt, ktorý bude niesť niektoré typické črty plošného hlavolamu (znaky, symboly, litery, geometrické línie, bludiská...) alebo priestorového rébusu (napríklad Rubikova kocka...) sa namodelujú, vypália v keramickej peci a zaglazúrujú alebo odlejú do sadry... takto vypracované malé dielo môže byť vystavené v spoločných priestoroch školy a doplnené skvelým portfóliom z predchádzajúcich prác.Výtvarná technika a materiál: Kresba, modelovanie, vypaľovanie, odlievanie, glazovanie... Výkres A4, ceruzka, hlina, modelovacie pomôcky, poprípade sadra, alebo plastelína, modurit, sochárska pec, glazúra...Kľúčové slová: Priestor, tvorba, realizácia, príprava, návrh, modelovanie, vypaľovanie, glazúra.