Komunikácia v čase a priestore
Aktualizované: 28. 05. 2014

Autor: Marek Balko, študent 4. ročníka PdF UK v Bratislave
Odborný garant: Prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.,
Cieľová skupina: 12 - 17 rokov
Typ školy: 1. a 2. cyklus ZUŠ
Východisko: Výtvarná tvorba Rudolfa Krivoša (1933), ktorý je považovaný za významného člena dnes už kultovej výtvarnej skupiny Mikuláša Galandu. Osobitosť jeho tvorby je charakterizovaná originálnou výtvarnou formou s použitím bohatých povrchových štruktúr. Sochársky robusné - monumentálne tvary a figúry pôsobia obnažene a výrazne vystupujú z pokojného pozadia obrazu, maľby sú oprostené od detailov, jeho obľúbené farby sú farby zeme, lávy a popola.
Predispozícia: Poznatky a zručnosti získané v rámci výtvarnej výchovy a technickej výchovy: kombinovanie materiálov, masovo komunikačné prostriedky - TV a hudba. Ďalej v geometrii, v prírodovede a v oblasti dejín výtvarného umenia (sochárstvo 20. - 21. storočia), a to v súčinnosti s námetom.
Orientácia: Na rozvíjanie osobnosti jedinca, na estetickú, umeleckú hodnotu, na poznávanie dejín výtvarného umenia a výtvarnej kultúry, rozvíjanie výtvarného vnímania.
Cieľ: Predstaviť maliarsku tvorbu Rudolfa Krivoša, ktorého tvorba sa približuje k sochárskej činnosti, inšpirovať sa témou Komunikácia v čase a v priestore - začať pracovať s priestorom, súvisiacim s časom, komunikovať s materiálmi, dať predmetom nový výraz a dbať na kompozíciu, svetlo a farbu. Dôraz položiť na tvorivý proces i výtvarný produkt, rozvíjať predstavivosť a fantáziu jedinca, výtvarnú výchovu vnímať ako hru. Zámerom je dospieť až k minimalizmu. Detí motivovať k spontánnosti, otvorenosti a uvoľnenosti.
Galéria
Čiary života
Stratégia: Zjednodušenie
Cieľ: Zdokonaliť sa v modelovaní reliéfu vystupujúceho z plochy a uplatniť v ňom líniu a plochu. Formou modelovania v plastelíne sa dieťa učí vnímať dvojrozmerný priestor.
Východisko: Rudolf Krivoš a jeho napäté kompozície, ktoré kontrastne pôsobia na človeka.Motivácia: Pozri na svoju dlaň! Sú tam línie (čiary života)...
Úloha: Volne vymodelovať kompozíciu z línií a plôch (po mäkkom povrchu).
Výtvarná technika: Reliéf
Kľúčové slová: Línia, plocha, reliéf, čiary života.
Povrch Zeme
Stratégia: Deformácia
Cieľ: Získať kombinačne schopnosti. Prostredníctvom tlaku sa povrch mení a tým sa mení aj celkový dvojrozmerný tvar.
Východisko: Zručnosti a schopnosť pracovať s líniou a plochou.
Motivácia: Pozorovanie zmeny povrchu. Hľadanie a nachádzanie štruktúr okolo nás a uplatniť ich v mechanickom reliéfe.
Úloha: Nachádzať a uplatňovať štruktúru v tenkom materiály.
Výtvarná technika: Otláčanie kovovej doštičky.
Kľúčové slová: Kombinácia, povrch, štruktúra.
Biologické torzo
Stratégia: Animácia
Cieľ: Prebudiť záujem detí o farbu a jej význame. Farba na vyjadrenie priestoru, čo sa stáva dominantným prvkom v plastike. Farebný efekt dodáva psychologický pocit tepla a chladu.
Východisko: Kinetizovaný priestor, mechanizmus pohybu.
Motivácia: Farbou naše torzo bude ešte stále žijúce.
Úloha: Dotváranie objektu farbou, zážitok indivídua, torzo má byť biologickým artefaktom.
Výtvarná technika: Asambláž
Kľúčové slová: Psychologický pocit, efekt, asambláž.
Geometrický stĺp
Stratégia: Polarita
Cieľ: Zvýšiť predstavivosť trojrozmerného priestoru. Vytvoriť statickú sochu a uplatniť rotačný povrch.
Východisko: Vytváranie a kombinovanie povrchu.
Motivácia: Štylizáciou povrchu vykonštruovať stĺp.
Úloha: Pomocou papierových kartónov rôznych hrúbok vytvoriť sochu.
Výtvarná technika: Papierová socha.
Kľúčové slová: Socha, geometria, trojrozmerný priestor.
Maska
Stratégia: Maskovanie
Cieľ: Vnímanie dvojrozmerného v priestore, vytvoriť pre seba masku abstraktnú, dbať na mimiku a gestikuláciu tváre.
Východisko: Spojovací materiál, sceľovanie kovu a patinovanie.
Motivácia: Maska.
Úloha: Masku pomocou farieb a igelitu vyabstrahovať. Hľadaním a objavovaním povrch masky meniť, kamerou zachytiť dej, proces torby zdokumentovať. Vytvoriť krátky animovaný film.
Výtvarná technika: Kombinovaná inštalácia za pomoci kamery.
Kľúčové slova: Gestikulácia, korekcia, krátky animovaný film.
Nadprirodzená bytosť
Stratégia: Znásobovanie
Cieľ: Rozvíjať tvorivosť, nápaditosť za pomoci.
Východisko: Inštrumentálna hudba a filmová ukážka.
Motivácia: Život v najhlbších vodách, ponorenie sa a predstavovanie si bytosti. Sny a podvedomie.
Úloha: Vytvoriť svoju predstavu o svete (živote) pod vodou, reálne a nadprirodzené živočíchy pretvoriť v bytosť.
Výtvarná technika: Asfalt, sadra a maľba - uplatniť naplno asambláž.
Kľúčové slová: Bytosť, inštrumentálna hudba, podvedomie, vedomie, sny.
Nový stroj
Stratégia: Fragmentácia
Cieľ: Poznatky a vedomosti o Krivošovi (ukážky autora ) a jeho tvorbe. Lisy ničia ľudstvo a stroje budujú novú spoločnosť, učiť sa spolupracovať .
Východisko: Fantazijný svet vetra.
Motivácia: Kinetický stroj na zostrojenie človeka.
Úloha: Vytvoriť stroj, s ktorým môžeme hapticky manipulovať na základe pohyblivých častí. Dynamizovať priestor a dať mu výtvarnú funkciu. Kinetický objekt.
Výtvarná technika: Lepenie, spájkovanie, viazanie, strihanie,...
Kľúčové slová: Kinetika, dynamizmus, kinetický objekt, spájkovanie.
Postav ma!
Stratégia: Uhol pohľadu
Cieľ: Naučiť deti nachádzať a používať nájdené predmety. Komunikovať, priznávať, prispôsobovať, dotvárať alebo meniť ich vizáž.
Východisko: Poznatky z geometrie a technických prác: geometrické tvary, strihanie, rezanie, lepenie, komponovanie a "budovať" tvarov nad seba vertikálnym spôsobom.
Motivácia: Nájdený predmet, vec, postava, harmónia, pokoj, láska a spolupatričnosť. Nájsť v nej svoju vlastnú harmóniu, pokoj, lásku a spolupatričnosť.
Úloha: Vytvoriť (z nájdeného predmetu) postavičku, postaviť ju v rovnováhe s tvrdými a mäkkými tvarmi.
Výtvarná technika: Nájdený a dotvorený objekt.
Kľúčové slová: Vizáž, objekt, harmónia, spolupatričnosť.
Symbol trojuholníka
Stratégia: Reverzia
Cieľ: Voda, oheň, svetová strana, smer,... Hľadať vyhovujúci koncept, stratégiu a spôsob výtvarného vyjadrenia.
Východisko: Kombinovaný materiál a asamblážová plastiku.
Motivácia: Pohľadovosť, spleť, klonovanie, trieštenie, lámanie.
Úloha: Vytvoriť kompozíciu, práca so spojovacím materiálom. Použiť deskriptívnu geometriu za pomoci PC.
Výtvarná technika: Skladanie plných, priesvitných a perforovaných trojuholníkov.
Kľúčové slová: Symbol, pohľadovosť, klonovanie, PC, perforácia.
Znak
Stratégia: Elaborácia
Cieľ: Vytvoriť znak, dať mu niečo (naše) charakteristické.Východisko: Farba v priestore, asambláž.
Motivácia: Zverokruh. Prebudenie existencie, pozorovanie a vnímanie nášho vývoja, kam spejeme a či sa uberá správne.
Úloha: Vytvoriť znak, inšpirovať sa grafickou kaligrafiou (znakom) a modelovať ho z asfaltu Naučia sa za tepla modelovať s asfaltu a lepeniek, buď plošne alebo priestorovo.
Výtvarná technika: Pomocou tepla modelovať z asfaltu na vopred vyrobenú konštrukciu alebo aj bez nej.
Kľúčové slová: Zverokruh, kaligrafia, asfalt, lepenka.
Zväčšovanie
Stratégia: Zväčšovanie
Cieľ: Vytvoriť nový objekt a zároveň mu dať nový význam. Zväčšovaním upozorniť na krásu prírody.Východisko: Hľadanie a dotváranie objektu.
Motivácia: Na malom objekte si pozornejšie vnímať detaily, sústredená pozornosť na predmet a to aj vo vzťahu k prírode.
Úloha: Nájdený objekt niekoľkokrát zväčšiť. Pracovať s kašírovaným papierom, drôtikmi a prírodným materiálom.
Výtvarná technika: Zväčšenina nájdeného objektu - kombinovaná technika.
Kľúčové slová: Zväčšovanie, detail, výraz, dotváranie.