Realita
Aktualizované: 24. 11. 2014

Autor: Peter Homola, študent 4. ročníka PdF UK v Bratislave
Odborný garant: Prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.
Typ školy: Základná škola s rozšíreným vyučovaním výtvarnej výchovy, stredná odborná škola
Cieľová skupina: 15 rokov a vyššie
Časový úsek: 2 x 45 minút a viac
Zámer projektu: Realita ako nedeliteľná súčasť chápania a prežívania života každého človeka.
Čo je to realita? Je to niečo, čo plynie okolo nás, je to v nás, alebo obsahuje obidve kategórie súčasne? Je to viditeľná substancia, alebo je to čisto abstraktný filozofický termín? Akú úlohu hrá v živote každého z nás a akým spôsobom ju vnímame? To sú len niektoré otázky, ktoré sa mi vynárajú pri uvažovaní nad niečím, čo je azda najdôležitejšou zložkou života každého jedinca.
Je realita to, čo vnímame v súčinnosti s okolím, prostredím, alebo je to niečo zosobnené, subjektivizované? Je realitou to, čo vieme intelektuálne, alebo emočne podchytiť, alebo je to niečo, čo zahŕňa všetko v sebe a teda všetky ostatné skutočnosti sú len jej podkategóriami? Ale najdôležitejšou otázkou je podľa mňa: Je len jedna realita, alebo ich je nekonečne veľa? Je totiž veľmi zaujímavé rozmýšľať nad otázkou chápania reality v živote človeka, pretože ak by sme považovali realitu priemerného jedinca za univerzálnu kategóriu, čím by sa stala realita vnímaná duševne narušeným človekom?
Výtvarný program som vzhľadom k týmto otázkam prispôsobil môjmu aktuálnemu uvažovaniu. V prvej fáze jeho tvorby som totiž chápal realitu komplexne. Lenže v ďalšej fáze som musel začať uvažovať aj nad otázkami, ktoré zneisťujú všetky "konštanty"a tým vytvárajú priestor pre hlbší ponor do problému. Celý program som preto "posunul" ďalej, a čiastočne upravil tým, že sa nezaoberám realitou konštantne vnímanou, ale vzťahom človeka k realite a reality k človeku.
Celý výtvarný program je zameraný na rozvoj zručností a schopností, ale aj subjektívneho a samostatného uvažovania a vytvárania prác nielen podľa estetických kritérií, ale hlavne výtvarného "zhmotnenia" problému, nad ktorým autor uvažuje. Postupnosť je daná hlavne materiálovými možnosťami a ich reálnym uplatnením vo výtvarnom stvárnení. Preto začínam jednoduchšími (základnými) technikami a prechádzam k súčasnejším a náročnejším výtvarným prostriedkom. Vzhľadom k tomu, že celú tému podrobujem hlbšej analýze, je určená pre intelektuálne schopnejšiu a vnímavejšiu vekovú kategóriu (15 a viac rokov), kde počítam aj s určitými výtvarnými a materiálovými schopnosťami a preto sa základným technikám (kresba, maľba, koláž) venujem len marginálne. Snažím sa využívať nové materiály a súčasné výtvarné techniky a postupy, pretože si myslím, že ich poznanie patrí k samozrejmej intelektovej zložke základného vzdelania v súčasnej dobe.
Ďalším východzím bodom v rámci výtvarnej kultúry a v súčinnosti s témou Realita je výtvarná tvorba Albína Brunovského, ktorý je bezpochyby jedným z najväčších a najznámejších grafikov a maliarov, a to nielen na Slovensku. Jeho dielo je uznávané aj v zahraničí, a jeho tvorba je vďaka ilustratívnej činnosti známa aj širokej verejnosti. V jeho dielach je takmer vždy obsiahnutý aj človek a skutočnosť, ktorá však nie je úplne jednoznačne identifikovateľná a dáva tak možnosť subjektívneho chápania diela. Jeho tvorba je akoby "šitá na mieru"téme, ktorej sa venujem vo svojom výtvarnom programe.
Albín Brunovský sa venuje vo svojej tvorbe predovšetkým stvárneniu človeka a zobrazením jeho charakteru, či už metaforickým spôsobom, alebo ireálnym, nadzmyslovým prienikom jeho vlastností s realitou zobrazovanou s nevšednou vnímavosťou. Ireálnosť jeho scenérií je zneisťovaná podobnosťou so skutočnosťou, ako ju vnímame vo všednom živote. A práve v tom je čaro jeho diel. Človek má pocit, ako by tú scénu už niekde videl, ale zároveň mu rozum nedovolí pripustiť tento fakt, vzhľadom k nereálnemu usporiadaniu reálnych prvkov v kompozícii. Prenikavý pohľad do vnútra človeka, hĺbkové analýzy, spoločenskou etikou determinované súdy a hodnotenia sú vyjadrené jedinečným spôsobom. V jeho tvorbe je obsiahnutý aj princíp projekcie vnútorných stavov do bizarnej fikcie, ktorá vyúsťuje do absurdného zobrazenia určitej reality.
V Brunovského tvorbe sa len ojedinele vyskytuje dielo, v ktorom by nebol prítomný človek. A práve preto som si vybral jeho výtvarnú tvorbu. Zaoberám sa človekom vo vzťahu k realite a realitou vo vzťahu k človeku a práve Brunovského umelecké stvárnenie tejto súvzťažnosti mi ponúka veľké možnosti kreatívneho uvažovania s využitím stratégií výtvarného programu.
Najvýraznejšie vyjadrenie subjektívnej podstaty človeka je v jeho portréte a preto som si vybral aj tieto diela z Brunovského tvorby:
- 1. dielo: Dotyky. Antológia slovenskej poézie, 1978. (Veľmi poeticky zobrazená tvár ženy vo zvláštnom kvetinovom prostredí.)
- 2. dielo: Dotyky. Antológia slovenskej poézie, 1978. (Podobné, ako v prvom diele, lenže realita okolia akoby splývala s postavou zobrazeného človeka.)
- 3. dielo: Dáma v klobúku II. (Zrkadlo), 1981. (V tomto diele sú už spojené dve skutočnosti a prvky reality do jedného celku, vytvárajúc tak novú skutočnosť.)
- 4. dielo: Chvála zamotaných snov V, 1984-85. (Portrét človeka je v tomto diele iba plátnom, na ktorom sa vyjavuje iná realita a identifikuje ho so sebou.)
- 5. dielo: M. Válek: Rovina, 1980. (Tu sa odohráva úplne ireálny príbeh, kde je postava akoby vsadená do zvláštnej subjektívnej fikcie, ktorá sa pre ňu stáva normálnou skutočnosťou.)
Galéria
Iné dimenzie
Stratégia: Zjednodušenie
Cieľ: Pochopenie podstaty výtvarného diela a (empatická) analýza autorovho posolstva.
Motivácia: Úryvok z filmu.
Výtvarný problém: Vytváranie novej obrazovej reality na podklade konkrétneho umeleckého diela odstraňovaním subjektívne nepodstatných zložiek.
Výtvarná technika: Premaľba.
Kľúčové slová: Subjektivita, podstata, základ, redukcia.
Nová podoba
Stratégia: Elaborácia
Cieľ: Dotvoriť dielo vlastnými prvkami a dať mu tak novú podobu a význam.
Motivácia: Zvuky neznámych živočíchov.
Výtvarný problém: Fragmenty výtvarného diela dotvorené tušom a kolorované vodovými farbami.
Výtvarná technika: Kresba tušom, kolorovanie.
Kľúčové slová: Tvar, farba, obsah, dôraz.
Blízke stretnutie tretieho druhu I
Stratégia: Deformácia
Cieľ: Osvojenie si zručnosti s počítačovými programami.
Motivácia: Ukážka zo sci-fi filmov.
Výtvarný problém: Na základe reálnej podoby vytvoriť fiktívnu futuristickú podobu neuskutočnenej reality.
Výtvarná technika: Zložitejšie počítačové programy.
Kľúčové slová: Fikcia, virtualita, mutácia, budúcnosť.
Blízke stretnutie tretieho druhu II
Stratégia: Deformácia
Cieľ: Osvojenie si zručnosti s počítačovými programami.
Motivácia: Ukážka zo sci-fi filmov.
Výtvarný problém: Na základe reálnej podoby vytvoriť fiktívnu futuristickú podobu neuskutočnenej reality.
Výtvarná technika: Zložitejšie počítačové programy.
Kľúčové slová: Fikcia, virtualita, mutácia, budúcnosť.
Denná tlač
Stratégia: Náhrada
Cieľ: Rozmýšľanie nad rozdielmi medzi realitou skutočnou a realitou mediálnou.
Motivácia: Exkurzia v redakcii slovenského denníka.
Výtvarný problém: Zakomponovanie fiktívnej udalosti do reálneho denníka formou počítačovej transformácie.
Výtvarná technika: Zložitejšie počítačové programy.
Kľúčové slová: Médiá, tlač, skutočnosť, subjektivita.
Hľadanie identity
Stratégia: Superponovanie
Cieľ: Uvažovať o význame individuality jednotlivca v spoločnosti a jeho vnútornej sebareflexii a hľadaní.
Motivácia: Ukážky z tvorby Cindy Shermanovej
Výtvarný problém: Vytvorenie masiek z reálnych tvárí spolužiakov a ich následná imitácia.
Výtvarná technika: Performancia.
Kľúčové slová: Identita, individualita, jedinečnosť, hra.
Na známosť sa dáva...
Stratégia: Superponovanie
Cieľ: Uvažovať o význame individuality jednotlivca v spoločnosti a jeho vnútornej sebareflexii a hľadaní.
Motivácia: Ukážky z tvorby Cindy Shermanovej
Výtvarný problém: Vytvorenie masiek z reálnych tvárí spolužiakov a ich následná imitácia.
Výtvarná technika: Performancia.
Kľúčové slová: Identita, individualita, jedinečnosť, hra.
Obraz v obraze
Stratégia: Metamorfóza
Cieľ: Zmeniť realitu v obraze zásahom prvkov z reality "vonkajšej".
Motivácia: Jiří Kolář - tvorba.
Výtvarný problém: Transformovaná podoba určitého obrazu je dotváraná fragmentom reality a vytvára tak na podklade už existujúceho diela iné, premenené.
Výtvarná technika: Počítačová montáž.
Kľúčové slová: Premena, pretvorenie, zámena, obsah.
Premeny
Stratégia: Vrstvenie
Cieľ: Vytvorenie novej skutočnosti z daného umeleckého diela.
Motivácia: Ukážky z tvorby surrealistov.
Výtvarný problém: Na farebnom podklade kolážou dotvárané a reinterpretované umelecké dielo.
Výtvarná technika: Koláž.
Kľúčové slová: Reinterpretácia, tvar, farba, premena.
Priestor v ploche
Stratégia: Reverzia
Cieľ: Vytvorenie novej obsahovej podstaty vložením vonkajšej reality do vnútra obrazu - divák sa stáva aj hlavným prvkom obrazu.
Motivácia: Ukážky z tvorby súčasných autorov.
Výtvarný problém: Vkomponovanie reality pred obrazom do obrazu pomocou zrkadlovej fólie, alebo zrkadla.
Výtvarná technika: Využívanie netradičných materiálov (zrkadlo, zrkadlová fólia).
Kľúčové slová: Pred a vo, skutočnosť, realita, priestor, plocha.
Skutočnosť, alebo fikcia?
Stratégia: Porovnanie
Cieľ: Vnímanie jednotlivých charakteristických čŕt tváre a jej jemnej transformácie.
Motivácia: Ukážky z tvorby autorov zaoberajúcich sa štylizáciou vlastnej tváre (P. Rónai).
Výtvarný problém: Transformácia digitálne spracovaného autoportrétu formou zrkadlového prevrátenia polovice tváre.
Výtvarná technika: Počítačové programy.
Kľúčové slová: Podobnosť, transformácia, zrkadlový obraz, súmernosť.
Stopy teba
Stratégia: Serialita
Cieľ: Pochopenie významu identifikačných prvkov ľudského tela.
Motivácia: Ukážky z policajných záznamov.
Výtvarný problém: Vytvorenie abstraktného portrétu človeka na základe určitých identifikačných znakov (odtlačok ruky).
Výtvarná technika: Inštalácia.
Kľúčové slová: Znásobovanie, zoskupovanie, identifikácia, tvar, priestor.
Street art
Stratégia: Zväčšovanie
Cieľ: Pochopiť špecifiká monumentálnej tvorby a zároveň uvažovať o motivácii extrémnej formy výpovede umeleckého diela.
Motivácia: Vychádzka po bratislavských graffitartových zónach.
Výtvarný problém: Vytvoriť návrh na veľkorozmerné graffiti a po spoločnom vyhodnotení realizácia vybraných návrhov.
Výtvarná technika: Sprejová technika.
Kľúčové slová: Graffiti, protest, angažovanosť, monument.
Svetlo a tma
Stratégia: Iluminácia
Cieľ: Hra so svetlom a projekciou vo fotografii.
Motivácia: Práca s projektorom.
Výtvarný problém: Na postavu človeka premietanie jeho portrétu, pričom jeho vlastná tvár je marginalizovaná a jeho premietaný portrét je glorifikovaný.
Výtvarná technika: Fotografia.
Kľúčové slová: Projekcia, osvetlenie, žiara, záblesk.
TV realita
Stratégia: Polarizácia
Cieľ: Pochopenie vzťahov medzi realitou a virtualitou.
Motivácia: Snímanie kamerou a premietanie nasnímaných šotov.
Výtvarný problém: Na podklade reálnej podoby jej spojenie s jej fiktívnou podobou.
Výtvarná technika: Počítačová tvorba.
Kľúčové slová: Virtualita, zdvojenie, polarita, skutočnosť.
Virtuálne svety
Stratégia: Animácia
Cieľ: Oboznámenie sa so základmi videotvorby a práce s kamerou.
Motivácia: Prednáška slovenského kameramana.
Výtvarný problém: Začiatočné oboznamovanie sa z technickými špecifikami práce s kamerou.
Výtvarná technika: Práca s kamerou.
Kľúčové slová: Kamera, film, pohyb, kompozícia.
Črepiny momentov I
Stratégia: Fragmentácia
Cieľ: Pochopenie kompozičných vzťahov.
Motivácia: Diapozitívy z tvorby Jiřího Kolářa.
Výtvarný problém: Z celku obrazu vytvoriť novú podstatu roztrieštením a následným spájaním jeho častí.
Výtvarná technika: Počítačová muchláž
Kľúčové slová: Rozdrobenie, rezanie, rozčlenenie, spájanie, kompozícia, celok.
Črepiny momentov II
Stratégia: Fragmentácia
Cieľ: Pochopenie kompozičných vzťahov.
Motivácia: Diapozitívy z tvorby Jiřího Kolářa.
Výtvarný problém: Z celku obrazu vytvoriť novú podstatu roztrieštením a následným spájaním jeho častí.
Výtvarná technika: Počítačová muchláž
Kľúčové slová: Rozdrobenie, rezanie, rozčlenenie, spájanie, kompozícia, celok.