Spoločnosť a jedinec
Aktualizované: 18. 06. 2013

Autor: Janka Mesiarikova, študentka 4. ročníka PdF UK v Bratislave
Odborný garant: Prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.
Typ školy: základná škola
Trieda: zmiešaná, všeobecná, bez špecializácie
Cieľová skupina: 7 - 10 rokov
Časová dotácia: 2 hodiny týždenne ( 2 × 45 min. týždenne)
Cieľ: viesť k jasnejšiemu uvedomovaniu si samého seba a vlastnej existencie jedinca. Zároveň k následnému skúmaniu a poznaniu spoločnosti. Snaha o jej analýzu a následnú syntézu v kontexte so samým sebou.
Orientácia: na riešenie vzájomných vzťahov medzi spoločnosťou a jedincom, ich vzájomné pôsobenie a ovplyvňovanie, determinujúce správanie a postoj jedinca k určitej spoločenskej skupine a naopak. Riešenie a pomáhanie pri nevedomom, či nestabilnom vytváraní názorov a hodnôt dieťaťa na spoločnosť a premieňať ho vedome a stabilnejšie. V rámci úspešnej inteligencie rozvíjať: vyhľadávanie motívu, kontrolu svojho správania, stáť pri zrode projektov, nebáť sa riskovať, odmietať samoľúbosť.
Výtvarný problém: Pochopenie výtvarných zákonitostí figúry na základe použitia rôznych výtvarných techník, perspektíva, figúra a portrét, polfigúra, celá figúra, telesná proporcia, anatómia, zasadenie figúry do priestoru (prostredia), abstrahovanie figúry, schematizácia.
Výtvarná kultúra: Viťo Bojňanský (1962) a jeho tvorba. Dnes pôsobí ako sochár a maliar, pracuje s rôznymi materiálmi (bronz, kameň, drevo a acryl), v maľbe využíva olej, acryl a airbrush. Autor síce paralelne pracuje s dvomi výtvarnými jazykmi, no nijako sa ich nesnaží od seba oddeliť. Štruktúra z obrazov sa objavuje i na plastikách, farebná maliarska plocha zanecháva svoje stopy aj na priestorových objektoch.
V súčinnosti s tvorbou výtvarného programu ma oslovila tvarovosť jeho plastík a v maľbách živá paleta farieb. Živosť jeho palety nádherne nadväzuje na výber námetov rôznych bytostí, akoby snovým životom a ich vzájomnými vzťahmi (Zakliaty vták, Rozhovor, Kráľovná, Cyklisti, Rodina...). Autor ich neštuduje z racionálneho hľadiska, práve naopak, snaží sa analyzovať akoby ich imaginárny život a priblížiť ho k tomu fyzickému, blízkeho pre ostatných ľudí. Vystihnúť plynutie života, bytia a čo sa deje v jeho priebehu. " Bez reflexie minulosti by sme nepochopili prítomnosť a naša budúcnosť by bola vytrhnutá z koreňov", tvrdí Fridrich Hundertwasser, ktorého myšlienka sa vznáša aj nad tvorbou Viťa Bojňanského. A to nie je len posolstvo tejto myšlienky, ale aj prvky z tvorby tohoto významného rakúskeho umelca.
Pre svoj projekt som z jeho tvorby vybrala obraz s názvom Kontakt, pretože najviac evokoval vzťah medzi JEDINCOM A SPOLOČNOSŤOU. Konkrétnemu obrazu som venovala prvých päť prác, pričom som sa snažila využiť prvky z jeho ďalšej tvorby i v ostatných prácach.
Kľúčové slová: objavovanie samého seba, pozorovanie spoločnosti (komplexne i jednotlivo), vytváranie a upevňovanie názorov a hodnôt dieťaťa, vplyv spoločnosti a konkrétnych situácií, zvykov a postojov.
Výtvarná edukácia: Prístup artcentrický so zameraním na tri výtvarné rady: obsahovo zamerané na spoločnosť, umenie, dieťa. Z hľadiska výtvarného (metodického) spracovania témy pozornosť sústredím na:
I. Výtvarný rad: Ja a môj vonkajší svet (orientácia na spoločnosť)
1. Ja svojimi očami
2. Ja očami druhých
3. Moji rodičia
4. Raz sa mi stalo...
5. Široký, dlhý a bystrozraký
II. Výtvarný rad: Ľudia a iné bytosti (orientácia a umenie)
6. Utajené bytosti
7. Nadreálne bytosti
8. Nechcené bytosti
9. Výrazné bytosti
10. Moje bytosti
III. Výtvarný rad: Ja a môj vnútorný svet (orientácia na dieťa)
11. Moja nová tvár
12. Moje tajné písmo
13. Obal pre moju osobu
14. Jeden detail z mojej osoby
15. Od detailu k celku
Galéria
Ja očami druhých
Stratégia: Elaborácia
Cieľ: Pochopiť pojem psychologický portrét, zamyslieť sa nad povahou a charakterom portrétovaného človeka, nad sebou samým, vyvolať výraznejšie sebauvedomovanie seba samého.
Motivácia: Autoportrét a portrét- pozorovanie, charakteristické črty, ako sa videl spolužiak vo vlastnom autoportréte a ako ho vidím ja. Čo je na ňom výrazné? Aké má vlastnosti? Aké má črty?
Výtvarný problém: Štúdia portrétu, naučiť sa zobraziť portrét na základe geometrických tvarov.
Technika a materiál: Koláž, maľba, tempera, krieda, odtláčanie.
Kľúčové slová: Charakter, výraz, povaha.
Ja svojimi očami
Stratégia: Zjednodušenie
Cieľ: Zamyslenie sa nad sebou samým, vyvolať výraznejšie sebauvedomovanie seba samého.
Motivácia: Koho vidím, keď sa pozriem do zrkadla? Kto som, aký som? Ako vyzerám?
Výtvarný problém: Realistická kresba s charakteristickými črtami a vystihnutím výrazu.
Technika a materiál: Lineárna kresba - ceruzka, rudka, uhol. Maľba, tempera.
Kľúčové slová: Autoportrét, výraz, podoba, pohľad, proporcie, subjektívnosť.
Moja nová tvár
Námet 11: Moja nová tvár
Stratégia: Reverzia
Cieľ: Námety z histórie a ich stvárnenie v súčasnej podobe.
Motivácia: Zmenil by som na sebe niečo? Čo by mohlo byť (na mne) lepšie? Čo staré by som (na sebe) nahradil novým?
Výtvarný problém: Nachádzanie vlastnej osobnosti. Výtvarný posun.
Technika a materiál: Maľba, koláž - fólia, papier.
Kľúčové slová: Sebakritika, posun.
Moje bytosti
Stratégia: Znásobovanie
Cieľ: Námety z histórie a ich stvárnenie v súčasnej podobe.
Motivácia: Starej forme dať nový obsah.
Výtvarný problém: Vymyslieť svoju vlastnú bytosť alebo bytosti, ktorým určím vlastnú formu a tvar, do ktorej vložím svoju predstavu charakterové vlastnosti.
Technika a materiál: Maľba, koláž - fólia.
Kľúčové slová: Predstava.
Moje tajné písmo
Stratégia: Polarizácia
Cieľ: Vytvoriť svoje písmo, symboly a znaky pre osobnú i vzájomnú komunikáciu medzi ľuďmi.
Motivácia: Ako by mohlo vyzerať naše písmo? Aké nové znaky môžem vytvoriť? Chcem aby ho poznali aj iní.
Výtvarný problém: Napísať odkaz. Hľadať nové výrazové prostriedky - bod, línia, škvrna, farba.
Technika a materiál: Asambláž, papier, sadra, kartón, špagát.
Kľúčové slová: Znak, symbol, komunikácia.
Moji rodičia
Stratégia: Zväčšovanie
Cieľ: Spojenie charakt. portrétu s figúrou a jej zasadenie do konkrétneho prostredia. Motivácia: Čo pre mňa rodičia znamenajú a aký majú vplyv? Čo sa mi na nich páči a čo nemám rád? Aké je ich povolanie?
Výtvarný problém: Zasadenie figúry do prostredia, riešenie kompozície s figúrou, pochopenie proporčných vzťahov.
Technika a materiál: Koláž, kašírovanie, maľba, vodové farby.
Kľúčové slová: Povolanie, človeka, životné ciele, vlastný vzor (antivzor).
Nadreálne bytosti
Stratégia: Fragmentácia
Cieľ: Prostredníctvom umenia priblížiť skupinu ľudí, ktorí osobnosť umelca povýšili na čosi nadreálne, duchovné.
Motivácia: Akých ľudí som stretol, spoznal, alebo videl, ľudí s výraznou charizmou, až by som mohol povedať, že sú z iného sveta?
Výtvarný problém: Výtvarnými výrazovými prostriedkami umocniť dojem tajomstva, magickosti a nereálna s použitím odtieňov dosiahnutých miešaním jednej farby.
Technika a materiál: Maľba - vodové farby, koláž. Maľba, tempera, sfumato.
Kľúčové slová: Duchovno, nadprirodzenosť.
Nechcené bytosti
Stratégia: Vrstvenie
Cieľ: Psychické a fyzické ťažkosti, starosti, problémy ľudí, jedincov i spoločnosti.
Motivácia: Problémy, starosti, radosti. Majú ľudia problémy? Aké môžu byť tieto problémy? Poznám niekoho v mojej blízkosti?
Výtvarný problém: Oboznámenie sa s výtvarnou formou - plagát, grafické zasadenie portrétu (figúry) do plochy. Kompozícia a grafizmus.
Technika a materiál: Pocitová tvorba. Dekoláž.
Kľúčové slová: Problém, riešenie problému, postoj spoločnosti.
Raz sa mi to stalo
Stratégia: Miniaturizácia
Cieľ: Výtvarne prerozprávať vlastný príbeh.
Motivácia: Životná situácia, pri ktorej sa vyžadovalo určité riešenie. Postoj žiaka, jeho riešenie situácie a dopad riešenia. Zodpovednosť a záväznosť svojho správania.
Výtvarný problém: Portrét, figúra a prostredie. Riešenie konkrétnej situácia. Výtvarné rozprávanie, dejovosť.
Technika a materiál: Koláž, maľba, tempera, krieda, odtláčanie.
Kľúčové slová: Spoločenský konflikt, riešenie, záver, zodpovednosť, následky, ponaučenie.
Utajené bytosti
Stratégia: Iluminácia
Cieľ: Prostredníctvom umenia priblížiť skupinu ľudí, ktorí inšpirovali mnohých umelcov, vďaka svojej nízkej sociálnej existencii, skrývanej pred očami ostatnej spoločnosti.
Motivácia: Utajené bytosti. Akých ľudí by som zaradil medzi utajené bytosti, ktoré si okolitý svet nevšíma, priam skrýva ich existenciu? Stretol som takého človeka?\"
Výtvarný problém: Abstrakcia, vyňať a spojiť hlavné znaky figúry. Riešiť kompozičné vzťahy voľnej plochy líniou, škvrnou, bodom, plochou...
Technika a materiál: Maľba - vodové farby, kresba a šrafovanie, - využitie šrafúry, koláž - transparentnosť papiera.
Kľúčové slová: Život na ulici, chudoba, hodnoty, šťastie (našťastie).
Výrazné bytosti
Stratégia: Deformácia
Cieľ: Prostredníctvo umenia priblížiť formu, zviditeľnenie osoby, jej výrazu - význam a dôležitosť
Motivácia: Konkrétna osoba ( osobnosť), ktorej by som chcel vzdať poctu či poďakovanie, pretože je mi vzácna a veľa pre mňa znamená.
Výtvarný problém: Oboznámenie sa s výtvarnou formou - plagát, grafické zasadenie portrétu (figúry) do plochy. Kompozícia a grafizmus.
Technika a materiál: Deformácia papiera, maľba - vodové farby.
Kľúčové slová: Výraz, schematizácia, plagát, propagácia.
Široký, dlhý a bystrozraký
Stratégia: Uhol pohľadu
Cieľ: Vnímanie spoločnosti ako celok - symbolicky "široký" - skupina ľudí, ktorá predstavuje šírku môjho vnímania, záujmu, "dlhý" - skupina ľudí, ktorú vnímam z výšky, z nadhľadu, "bystrozraký"- skupina ľudí, ktorí predstavujú môj vzor, príklad.
Motivácia: Individualita a charakter rozprávkových postáv na jednej strane a globálna spoločnosť na strane druhej. Akí ľudia sa zmestia do "šírky" môjho objatia? Na akých ľudí sa chcem pozerať len z výšky? Ktorí ľudia sú pre mňa takí dôležití, aby moje oči nezostali zaslepené?
Výtvarný problém: Zobraziť figurálnu kompozíciu, kompozíciu viacerých figúr, symbolizácia a schematizácia psychológie figúry.
Technika a materiál: Dekoláž.
Kľúčové slová: Vnímanie ľudí, mnohotvárnosť, globalizácia.