Žena, strom, premeny
Aktualizované: 22. 10. 2014

Autor: Martina Vagovičová, študentka 4. ročníka PdF UK v Bratislave
Odborný garant: Prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.
Cieľová skupina: 13 - 15 rokov
Východisko: Človek a odievanie. Odev a odievanie. Odev ako kultúrny fenomén, história odevných štýlov, funkcia odevu. Obrazové a slovné priblíženie problematiky. Výtvarná tvorba Edity Spannerovej, ktorá je prevažne zameraná na osobnosť človeka a jeho pocity. Predovšetkým žena a strom, videné a zobrazené z rôznych uhlov pohľadu sa stali symbolom jej výtvarnej tvorby. (Fialový závoj, pastel, 1972, Zima, kresba ceruzkou, 1959, Posledné lúče, olej, 1966, V jeseni, olej, 1964, Sen, olej, 1973, Česanie, olej, 1975, Krajčírky, olej, 1949).
Predispozícia: Poznatky získané v rámci výtvarnej výchovy, ale i v iných predmetoch, ktoré súvisia s danou témou, ovládanie základných výtvarných techník, schopnosť a ochota pracovať.
Orientácia: Na estetickú, umeleckú hodnotu, na poznávanie dejín výtvarného umenia a výtvarnej kultúry, rozvíjanie výtvarného vnímania.
Cieľ: Rozvíjanie obrazotvornosti a schopnosti výtvarnej výpovede.
Výtvarný problém: Zhotoviť cyklus výtvarných prác, z ktorých každá bude zameraná na rozvíjanie vizuálneho vnímania, výtvarného myslenia, výtvarnej tvorby, a to vždy z iného pohľadu.
Galéria
Maličkosti
Stratégia: Miniaturizácia.
Cieľ: Chápať princípy kompozície, práca s rôznymi formátmi.
Výtvarný problém: Pochopiť a uvedomiť si rozličné veľkosti formátov a následne princípy kompozície na týchto formátoch. Zmenšovanie na osovú súmernosť.
Technika: Kombinovaná: maľba/kresba suchým pastelom. Využitie reprodukčnej technológie (tlač miniatúry) a koláž - dotváranie priestorového pohybu.
Kľúčové slová: Odev, veľkosť, zmenšovanie
Obraz, ktorý sa mi páči
Cieľ: Umelecké dielo, vnímanie a "čítanie" umeleckého diela.
Východisko: Odev ako prirodzený prvok ľudskej kultúry. Obraz, ktorý sa mi páči. V našom prípade to bola reprodukcia Iná tvár, olej, 1965 od Edity Spannerovej.
Výtvarný problém: Vytvoriť reprodukciu (inšpirácia v oblasti dejín výtvarného umenia a kultúry odievania). Podmienkou je aby vybraný obraz obsahoval odev alebo časť drapérie.
Technika: Ľubovoľná. V našom prípade maľba temperou.
Kľúčové slová: Odev, výtvarno, estetika.
Odevný dekór 1
Stratégia: Elaborácia.
Cieľ: Učiť žiakov, že obraz nie vždy musí niesť konkrétny význam, ale môže byť tvorený z čisto účelových častí.
Výtvarný problém: Vychádzajúc z prvého obrazu vybrať dekór. Ak v obraze chýba, podľa vlastného uváženia ho vytvoriť. Rozložiť ho na ploche papiera a výtvarnú prácu dotvoriť podľa vlastnej predstavy. Rozvíjanie konkrétneho motívu - detailu. Nepravidelné zhluky vytvorené výlučne prekrývaním "detailu".
Technika: Maľba temperou
Kľúčové slová: Odev, detail, dekór, skrášľovanie.
Odevný dekór 2
Stratégia: Zväčšovanie.
Cieľ: Chápať význam slova abstrakcia a práca s detailom, ktoré samy o sebe "nič" neznamenajú.
Výtvarný problém: Vybrať detail z ktorejkoľvek predchádzajúcej práce a zväčšovať ho. Vychádzať z farebnej i tvarovej štruktúry detailu.
Technika: Textilná aplikácia - patchwork.
Kľúčové slová: Odev, detail, zväčšovanie.
Opakovanie
Stratégia: Zmnoženie, znásobovanie.
Cieľ: Uvažovať o pojmoch rozdielnosť a rovnakosť.
Výtvarný problém: Vybrať akýkoľvek detail z predchádzajúcich prác a vedľa seba ho opakovať v geometrických tvaroch. Potom jeden z namnožených detailov výrazne odlíšiť. Veľa usporiadaných "klonov" vedľa seba so zvýrazneným jedným 4- násobne zväčšeným.
Technika: Kombinovaná: reprodukčná technika - xerox, klonovanie obrazu, teda detailov, premaľba akvarelom, koláž, maľba temperou pomocou rezerv (cez šablóny).
Kľúčové slová: Odev, opakovanie, rovnakosť.
Pohyb
Stratégia: Animácia.
Cieľ: Rozvíjať schopnosť dynamického zachytenia veci.
Výtvarný problém: Vybrať si jeden fragment, alebo vytvoriť štylizovaný symbol a následne ho zachytávať po dráhe pomyselného pohybu, napr. okolo bodu, línie. Pohyb vybraného detailu. Striedavý pohyb okolo viacerých striedajúcich sa bodov. Návrh na šatku.
Technika: Batika, maľba na textil.
Kľúčové slová: Odev, pohyb, dynamika.
Rovnaké, a predsa rozdielne
Stratégia: Polarita.
Cieľ: Rozlišovanie hodnôt.
Výtvarný problém: Na základe skúsenosti so štylizáciou (štylizovaný detail) tvoriť obraz o dvoch základných rozlíšiteľných častiach. Použiť vlastné symboly (lineárne, farebné a pod.). Zrkadlený obraz delený na dve rovnako veľké časti, pričom tieto sú opakované a navzájom zmenené.
Technika: Kombinovaná: Maľba temperou a koláž.
Kľúčové slová: Odev, polarita, vyjadrenie významu.
Rozklad
Stratégia: Fragmentácia.
Cieľ: Učiť vnímať rozdielnosti v rámci jedného celku.
Výtvarný problém: Pomyselne rozdeliť vybraný obraz do jednotlivých častí, tvarovo sa inšpirovať a vytvoriť novú, rozloženú kompozíciu. V prípade potreby obraz dotvoriť, napr. prírodný rastlinný motív.
Technika: Kombinovaná: koláž v spojení s frotážou.
Kľúčové slová: Odev, rozdeľovanie, skladanie.
Skrývanie
Stratégia: Maskovanie a vrstvenie.
Cieľ: Učiť deti čítať obraz. Prirodzeným spôsobom a hravo nechať žiakov tvoriť obraz.
Výtvarný problém: Motivácia a stimulácia prvým, teda realisticky vytvoreným obrazom (námet 0). Obsahovo, graficky, v náznaku či symbolike skryť ho nenápadne do novej kompozície.
Technika: Koláž - niekoľkonásobné nanášanie rôznych druhov papiera do určeného tvaru, pričom v tomto vrstvení je zamaskovaný detail pôvodného (východiskového) obrazu.
Kľúčové slová: Odev, skrývanie, hra.
Svetlo a tieň
Stratégia: Iluminácia.
Cieľ: Pozorovať a študovať ako sa pod rôznymi vplyvmi menia veci. Osvitom (presvietením) prípadne podkladaním farebných papierov sa mení výraz obrazu.
Výtvarný problém: Z predchádzajúcej reprodukcie hľadáčikom vybrať detail, prípadne spracovať celú reprodukciu a vytvoriť nový obraz. Škvrna ako základ výstavby.
Technika: Kresba (prípadne maľba tušom) v čierno-bielom prevedení na pauzovací papier.
Kľúčové slová: Odev, svetlo, tieň, zmena.
Znetvorenie
Stratégia: Deformácia.
Cieľ: Viesť žiakov k tomu, aby si všímali podstatu veci.
Výtvarný problém: Vybrať si ktorýkoľvek z predchádzajúcich obrazov a čo najviac ho deformovať. Následne v ňom hľadať prvky krásna. Počiatok špirálového pohybu.
Technika: Maľba, prípadne počítačová grafika - využitie moderných technológií a farebnej tlače vo výtvarnej výchove.
Kľúčové slová: Odev, deformácia, krása v nedokonalom.
Zrkadlenie
Stratégia: Reverzia.
Cieľ: Viesť detí k rozlišovaniu jednotlivých prvkov vo výtvarnom diele, napr. nasvietenie, farebná škála, línia a pod.
Výtvarný problém: Zväčšovať detail, ktorý sa v obrátenej, zrkadlenej polohe opakuje, alebo nadobúda nové kvality, napr. farebné. Kombinácia horizontálneho a vertikálneho zrkadlenia.
Technika: Maľba/kresba olejovým pastelom, prekrývanie temperou a vyškrabávanie.
Kľúčové slová: Odev, zrkadlenie, presun, zmena.
Časť a celok
Stratégia: Serialita.
Cieľ: Rozvíjať abstraktné myslenie, výtvarné myslenie, vlastnú tvorbu. Uvedomiť si a pochopiť význam detailu.
Výtvarný problém: Vytvoriť obraz (celok) s ľubovoľným obsahovým zameraním, a to pomocou oddelených, dokončených menších celkov. Chaotické vytvorenie obrazu, napr. kôra stromu.
Technika: Fotografia a koláž. Využitie reprodukčnej techniky pre získanie jednotlivých samostatných záberov - celkov (makrofoto) a opätovná výstavba obrazu pomocou týchto celkov.
Kľúčové slová: Odev, detail, celok
Štylizácia
Stratégia: Zjednodušenie.
Cieľ: Učiť detí pozerať sa aj na jednoduché veci ako na veci krásne. Nie vždy sa vyžaduje detailné a popisné zobrazenie, v našom prípade postavy.
Výtvarný problém: V nadväznosti na predchádzajúcu výtvarnú tvorbu graficky zjednodušiť pôvodný obraz a použiť aj lineárnu kresbu. Napr. symbolika celej viditeľnej postavy (šaty, ruky, tvár).
Technika: Kombinovaná: monotypia a koláž. Na pozadí monotypie vytvorená koláž vyjadrujúca základné zjednodušené prvky pôvodného obrazu.
Kľúčové slová: Odev, zjednodušenie, štylizácia.